Het Kadaster

Gebruiksvriendelijkheid en 0% afwijking kilometerstanden

 

Wat verwachte het Kadaster van een track en trace ritregistratiesysteem?

Het Kadaster registreert vastgoed- en geografische informatie. Deze wettelijke taak borgt de rechtszekerheid: wat is van wie, waar lopen de grenzen. Om metingen te kunnen uitvoeren zet het Kadaster 194 zogenaamde “meet auto’s” in. Om deze meet auto’s goed te kunnen traceren voor spoedgevallen, het maken van diverse ritrapportages en voor managementinformatie maakt het Kadaster al geruime tijd gebruik van een systeem voor track en trace. Omdat ze door diverse problemen met onder andere het systeem zelf en het maken van rapportages niet tevreden waren met de voormalige leverancier, heeft het Kadaster een aanbesteding uitgeschreven. RAM Mobile Data was een van de partijen die zich hiervoor mocht presenteren.

Waarom heeft het Kadaster gekozen voor RAM Mobile Data?

 fleetmatch

Cees de Graaf, wagenparkbeheerder van het Kadaster en Fleetmatch, het bedrijf dat de inbouw en de inrichting van de bedrijfswagens verzorgd, waren al eerder met RAM Mobile Data in contact gekomen op verschillende beurzen en waren positief over RAM Mobile Data. Met dat in het achterhoofd en tevens een goed en helder verhaal in de laatste ronde van de aanbesteding, werd de knoop doorgehakt en gekozen voor RAM Mobile Data.

Cees de GraafEen groot voordeel van track-and-trace is volgens Cees de Graaf de gebruiksvriendelijkheid van de online applicatie: “Ik kan heel gemakkelijk ritrapportages maken met de informatie die ik nodig heb en deze inplannen, zodat ik ze automatisch eens per maand krijg. Er is ook nooit meer een discussie over wie een bekeuring moet betalen, doordat ik alle gegevens in no-time kan terugvinden”. “En zeker niet onbelangrijk is dat we direct bij noodgevallen op de kaart in track-and-trace zien waar de dichtstbijzijnde meet auto zich bevindt, zo zijn we snel ter plaatse”, vertelt De Graaf.

Verder werden bij het vorige ritregistratie systeem de accu’s van de modems in de auto’s snel leeg getrokken. Sinds de overstap naar track-and-trace van RAM Mobile Data is dat niet meer voorgekomen, een hele opluchting voor het Kadaster. Daarnaast werd bij de vorige leverancier gebruik gemaakt van GPS voor het bepalen van de kilometerstanden. Hierdoor waren er altijd kleine afwijkingen en moest er gekalibreerd worden. Track-and-trace is direct gekoppeld aan de kilometerteller van het voertuig. 0% afwijkingen van de kilometerstanden dus, een veilig gevoel als het gaat om de verslaglegging voor de fiscus.

Cees de Graaf maakt als wagenparkbeheerder voornamelijk zelf gebruik van track-and-trace. Echter, de teamleiders van de landmeters op de acht provincie-kantoren en de afdeling planning maken ook steeds meer gebruik van de online applicatie met de vele mogelijkheden. Zo wordt track-and-trace over de gehele organisatie ingezet en steeds optimaler gebruikt.

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Het Kadaster is sinds eind 2013 een tevreden klant van RAM Mobile Data. “Ik heb prima ervaringen met RAM Mobile Data. Zelfs toen er zich wat ongemakken voor deden, heeft RAM Mobile Data dit professioneel opgelost.”, aldus De Graaf. Er wordt zelfs al gesproken over een uitbreiding van het systeem naar de 20 poolauto’s die het Kadaster heeft rijden. De Graaf ziet daar het voordeel wel van in: “Met een online systeem kunnen we veel gemakkelijker de poolauto’s beheren met onder andere de reserveringen”.