Klantcase Koning & Hartman: Na drie maanden was de ROI al gehaald

­Koning & HartmanKantoor Koning & Hartman biedt, met ruim 450 medewerkers in Nederland en België, technische oplossingen voor telecom en industrie. Met hun ‘Technovation’ marktstrategie bedienen ze een aantal kerngebieden: Smart Industry, Industrial Solutions, Wireless Mobility, Mission Critical Communications en Dealing & Control.

Inzicht overwerk

Johan Welling - Koning & HartmanMet 150 engineers is Koning & Hartman dagelijks op pad om hun klanten service te verlenen. En omdat er onvoldoende inzicht in het overwerk van deze engineers was, besloot Koning & Hartman zich te oriënteren op een track & trace oplossing voor de bedrijfsvoertuigen. Johan Welling (zie foto links) en Marcel Scholten, Unit managers bij Koning & Hartman, waren de initiatiefnemers in dit traject.

In de zoektocht naar een geschikt systeem kwam Koning & Hartman terecht bij RAM track-and-trace en nog een tweede partij. Maar omdat de lange termijn mogelijkheden meer uitgebreid waren dan bij de ander, bleek RAM track-and-trace de logische keuze. Buiten dat waren de data-exporteer- en integratiemogelijkheden ook meer wat Koning & Hartman zocht.

Soepele implementatie

Omdat de 150 engineers dagelijks onderweg zijn, was het een hele uitdaging om de locators in de voertuigen in te bouwen. Daar kwam de eigen inbouwservice van RAM goed van pas, waardoor dit met een goede planning heel soepel en met minimaal tijdverlies voor de engineers verliep op kantoor van Koning & Hartman.

Na drie maanden de ROI al gehaald

Inmiddels is RAM track-and-trace al geruime tijd in gebruik en zijn de resultaten daar. Een trainee van Koning & Hartman wist in zijn verslag zelfs te beweren dat na drie maanden de ROI al gehaald was! Doordat Koning & Hartman volledig inzicht heeft in hun buitendienst engineers is de productiviteit verhoogd en zijn de kosten van overwerk en uitzoekwerk gereduceerd.

De juiste persoon snelst ter plaatse

Naast het inzicht in overwerk, is voor de planners nu ook realtime te zien waar de engineers zich bevinden. Daarmee kunnen de planners niet alleen zien wie het dichtstbij een klant is, maar ook of de engineer de juiste skills bezit voor het type werk. Ook de klanttevredenheid is dit ten goede gekomen, omdat door het snelle schakelen de SLA (Service Level Agreement) afspraken beter gehaald worden door Koning & Hartman.

Fiscale rittenregistratie

Bovendien gebruikt de afdeling ‘facilities’, verantwoordelijk voor het wagenpark van Koning & Hartman, de rittenregistratie als bewijsvoering voor de fiscus. Waar de ene medewerker wel privé mag rijden, mag de ander dat niet. Ze kunnen daarom gemakkelijk met een P/Z-schakelaar in de auto aangeven wat de aard van de rit is. De werkgever kan de locaties van de privéritten niet zien, dus de privacy van de medewerker is gewaarborgd. Vervolgens krijgen de bestuurders een overzicht per e-mail met hun rittenadministratie, aan de hand waarvan zij zelf eventuele correcties kunnen doorvoeren in het track-and-trace systeem.

Johan Welling: “Ik maak dagelijks dankbaar gebruik van track-and-trace. Ik check iedere ochtend waar de engineers zich bevinden en of ze om half 9 op locatie van de klant aanwezig zijn, nog thuis of onderweg zijn. Omdat men dit weet, wordt er nu proactief aan de bel getrokken wanneer er zich iets voordoet. De productiviteit is duidelijk verhoogd.”

Integratie

Wat betreft de toekomst is Johan zich bewust van de SOAP-koppelmogelijkheden tussen track-and-trace en hun ERP- en tijdregistratiesysteem. “Omdat er nog wat wijzigingen op dat gebied gaande zijn bij Koning & Hartman, wordt dit nog even uitgesteld en voorlopig gebruik gemaakt van de exportmogelijkheden naar Excel. Wat op dit moment overigens prima voldoet.”, aldus Johan.

Minder overwerk

“Ik durf met zekerheid te zeggen dat we tussen de 10 en 15% minder overwerk hoeven uit te betalen. De registratie is nauwkeurig en deze objectieve data kan ook de klant inzien, indien nodig. Bovendien zijn de engineers over het algemeen ook eerder thuis!”

Blij met optimale samenwerking

Johan: “Ik ben erg tevreden over de samenwerking met RAM en de verleende service. RAM is een betrouwbare, professionele en flexibele dienstverlener. Er wordt snel gehandeld en met ons meegedacht over een passende oplossing. Ik ben zelfs al een keer als referentie voor een potentiële klant van RAM opgetreden. En met succes!”.